Meer aandacht voor het kind: ‘Wij halen alles uit een leerling’


Winford Academy werkt met een uniek onderwijssysteem. Er is veel persoonlijke aandacht voor het kind: iedere leerling heeft bij Winford Academy zijn eigen leerweg. Hoe dat werkt? Janneke van Nieuwburg – docent, mentor en toekomstig vestigingsdirecteur bij Winford Academy Breda - vertelt.

25-06-2020


Wanneer een leerling start bij Winford wordt een individueel ontwikkelingsplan opgesteld. Elke leerling is anders en heeft andere behoeften als het gaat om onderwijs. ‘Er zijn leerlingen die baat hebben bij een aangepast rooster wanneer ze bijvoorbeeld topsport bedrijven naast school. Andere leerlingen hebben meer aandacht nodig als het gaat om hun eigen talenten ontdekken.’

Iedereen doet ertoe hier
Door kleinschalige klassen zijn docenten nauw verbonden met de leerlingen. Elke docent is op de hoogte van de situatie van de leerling. ‘Iedereen doet ertoe hier.’ Dat zorgt ervoor dat snel gesignaleerd wordt, wat de leerling naar een hoger level kan trekken. ‘Je ziet kinderen snel groeien wanneer je ze de begeleiding geeft die ze nodig hebben. Je komt sneller tot de kern.’

Emotionele ontwikkeling
Om leerlingen klaar te stomen voor ‘de grote-mensen-wereld’, is er veel aandacht voor emotionele ontwikkeling. De ene leerling ontbreekt het aan zelfvertrouwen, de ander juist niet. ‘Wij vinden het ook belangrijk dat ze leren te ontdekken wie ze zijn en hoe ze zich ‘verkopen’ naar de buitenwereld.’

Niets is te gek
Er is veel mogelijk als het gaat om onderwijs aangepast op het individu. Wanneer ouders en leerling binnenkomen met speciale wensen, wordt er alles aan gedaan dit te realiseren. De brugklas duurt twee jaar en daarna wordt pas het niveau bepaald. Op deze manier is er meer tijd om te ontdekken waar de leerling in uitblinkt en waar meer begeleiding nodig is. Wanneer dat is vastgesteld, is het mogelijk om vakken op verschillende niveaus te volgen. Je kunt bijvoorbeeld creatieve vakken op havo niveau volgen maar wiskunde op mavoniveau.

Digitale tijdperk
Anno 2020 kunnen we niet meer zonder digitale middelen en communicatie. Winford Breda heeft daarom digitale ontwikkeling hoog op het prioriteitenlijstje staan. Er zijn meer voordelen: door digitaal les te geven, is het gemakkelijker de leerling te volgen en te begeleiden. ‘Op iedere vraag of opmerking kunnen we gemakkelijk feedback geven.’ Daarnaast leren ze tegelijk 21e eeuwse vaardigheden. Ook het sociale aspect rondom de digitalisering krijgt de nodige aandacht. Zo zijn er lessen ‘mediawijsheid’ waarin de leerlingen leren hoe ze zich het beste online kunnen gedragen en profileren. ‘We leren ze te reflecteren op hun online gedrag. We laten ze nadenken over hun eigen uitingen op bijvoorbeeld social media.’

Toekomst
Onderwijs bij Winford richt zich op de toekomst van de leerling. Om een goed beeld te geven van de mogelijkheden betrekt Winford het bedrijfsleven bij het onderwijs. ‘Zo laten we leerlingen vroegtijdig kennismaken met het bedrijfsleven door ze bijvoorbeeld een succesvol ondernemer te laten interviewen.’ Er worden vaardigheden geleerd die veelal in het regulier onderwijs niet worden behandeld. Er is bij Winford alle tijd, ruimte en mogelijkheden om de talenten van de leerlingen te ontdekken. Hierdoor weten leerlingen vaak vroegtijdig al welke richting ze op willen voor de toekomst.

Van basisschool naar brugklas
Winford opereert niet alleen in het voortgezet onderwijs, maar ook in het basisonderwijs. Beide kennen dezelfde normen, waarden en unieke visie. Een groot voordeel van doorstromen binnen Winford is de nauwe samenwerking. Doordat leerlingen al bekend zijn uit het basisonderwijs, is het gemakkelijker een geschikt onderwijsplan op te stellen. Er wordt altijd in mogelijkheden gedacht: ‘Zo komt het voor dat leerlingen in groep 7 al besluiten naar het voortgezet onderwijs te gaan, omdat ze daar emotioneel al aan toe zijn.’